Έργα εθνικής προτεραιότητας

Στόχοι

10 – 12 δις

αύξηση των επενδύσεων σε έργα υποδομών που θα ξεκινήσουν την επόμενη 4ετία

+1,4%

πρόσθετη μεσοσταθμική αύξηση του ΑΕΠ ετησίως

+43.000

νέες θέσεις εργασίας ετησίως

1. Οδικό δίκτυο

A. Ολοκλήρωση κεντρικού δικτύου: Ασφαλές και διασυνδεδεμένο οδικό δίκτυο σε όλη τη χώρα

pinakas
Παράδειγμα: Βόρειος Οδικός άξονας Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ)
kriti-odikos-xartis

Με το σχέδιο της κυβέρνησης:

  • Τρία τμήματα από Χάνια μέχρι Άγιο Νικόλαο με διαφορετικές μεθόδους προκήρυξης.
  • Εικονική προκήρυξη ανταγωνιστικού διαλόγου χωρίς μελέτη και ενδεικτικό περιεχόμενο του έργου.
  • Πρόσφατη ανακοίνωση εκπόνησης μελέτης από το Υπουργείο μεσούντος του διαγωνισμού

Έχουν παρέλθει ήδη 4 χρόνια χωρίς καμία ουσιαστική εξέλιξη και αναμένεται να χρειαστούν τουλάχιστον ακόμη 7-10 χρόνια για την ολοκλήρωσή του έργου.

Ενιαία δημοπράτηση για ολόκληρη τη Φάση 1 (Χανιά – Άγιος Νικόλαος) με τη μέθοδο της παραχώρησης.

Πρέπει να αξιοποιηθεί η εμπειρία από τις προηγούμενες παραχωρήσεις σε ζητήματα όπως για παράδειγμα την διαφοροποίηση στα συστήματα τιμολόγησης για μόνιμους κατοίκους, επισκέπτες, ετήσιες συνδρομές κ.λ.π.

Φάση 1:

Χανιά – Άγιος Νικόλαος

900–1.300 εκ.
Φάση 2:

Κίσσαμος-Χανιά και Άγιος Νικόλαος -Σητεία

500-600 εκ.

B. Ολοκλήρωση διασυνδέσεων:

Σπάμε την απομόνωση. Πρόσβαση των αστικών περιοχών στο κεντρικό οδικό δίκτυο.
pinakas19

Γ. Δια – περιφερειακό σύστημα Αττικής:

Αποσυμφόρηση των δρόμων και βελτίωση της ποιότητας ζωής για τους κατοίκους της Αττικής
pinakas20

Ελευσίνα – Υλίκη:

Η οδική παράκαμψη της Αττικής
Οφέλη:
  • Αποσυμφόρηση της κίνησης στον Κηφισό με σημαντικό όφελος για τους οδηγούς που ταλαιπωρούνται καθημερινά, κυρίως τις ώρες αιχμής.
  • Μείωση της ρύπανσης σε περιοχές που είναι ήδη επιβαρυμένες περιβαλλοντικά και συγκοινωνιακά αφού τα φορτηγά δεν θα έχουν λόγο να εισέρχονται μέσα στον πολεοδομικό ιστό.
  • Αναβάθμιση της Ελευσίνας και της Δυτικής Αττικής και έντονα θετικές οικονομικές επιπτώσεις στην αξία της ακίνητης περιουσίας σε αυτές τις περιοχές. Επιπλέον μέσω των παράλληλων έργων στα δίκτυα κοινής ωφελείας θα θωρακιστεί η ευρύτερη περιοχή, από καταστροφές όπως της Μάνδρας.
  • Εξοικονόμηση χρόνου και κόστους για τις εμπορευματικές μεταφορές.
eleusina-iliki-xartis
treno

2. Σιδηροδρομικά έργα

Γρήγορος, αξιόπιστος και ανταγωνιστικός σιδηρόδρομος

Σήμερα πάμε Θεσσαλονίκη με

  • Τραίνο: 5:30 ώρες
  • Λεωφορείο:   5:30 ώρες
  • Αυτοκίνητο: 4:15 ώρες
  • Αεροπλάνο: 2 – 2:30 ώρες

Ο λόγος που το ταξίδι με το τραίνο διαρκεί τόσο πολύ είναι οι κακοτεχνίες και η έλλειψη συντήρησης των γραμμών.

Η εγκατάλειψη του υφιστάμενου δικτύου απαξιώνει τις σιδηροδρομικές υπηρεσίες, μειώνει τα έσοδα και αυξάνει το κόστος επαναφοράς του.

Αναβάθμιση και Συντήρηση εθνικού και προαστιακών δικτύων με ΣΔΙΤ επιπέδου υπηρεσιών

Το 2013-14 είχε ετοιμαστεί ένα πρόγραμμα συντήρησης μέσω συμβολαίου επιπέδου υπηρεσιών και ενώ είχε εξασφαλιστεί η χρηματοδότησή του με €100 εκατ., η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ το εγκατέλειψε.

  • Με καταγραφικό τραίνο και ανεξάρτητο πιστοποιητή που ελέγχει την κατάσταση της υποδομής, την απόδοση του αναδόχου, και πιστοποιεί τις διενεργούμενες πληρωμές.
  • Χρήση προδιαγραφών επιπέδου και ποιότητας των στοιχείων της υποδομής, που θα πιστοποιούνται από ανεξάρτητο πιστοποιητή.
  • Ο ανάδοχος θα πληρώνεται μόνον όταν η υποδομή θα βρίσκεται εντός των προβλεπόμενων ορίων. Χωρίς μετρήσεις υλικών, χρόνων και άλλα πεδία αιωνίων διαφωνιών.
treno

3. Μετρό Αθήνας και Θεσσαλονίκης

Για καλύτερη καθημερινές μετακινήσεις και βελτίωση της ζωή στη πόλη

metro-athina xartis
metro thessaloniki xartis
Η Νέα Γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας σήμερα είναι «τυφλή»

Η επιλογή της κυβέρνησης να δημοπρατηθεί το τμήμα από το Άλσος Βεϊκου έως το Γουδή έχει ως συνέπεια η νέα γραμμή να μην έχει απολήξεις που να συνδέονται με τις άλλες γραμμές. (γραμμή 1 στον Περισσό και γραμμή 3 στην Κατεχάκη)

Αφαιρώντας από το έργο τις ανταποκρίσεις με τις γραμμές 1 και 3, χάνουμε για δεκαετίες χιλιάδες επιβάτες και εκατομμύρια ευρώ εσόδων που θα πρόσέφερε η βελτιωμένη συνδεσιμότητα του δικτύου.

Μια τέτοια παράλειψη δεν θα γινόταν σε κανένα ευρωπαϊκό κράτος και θα διορθωθεί άμεσα.

metro-grammi4
ilektrismos

4. Κρίσιμες Ενεργειακές Υποδομές - Ηλεκτρισμός

Ασφάλεια εφοδιασμού σε όλη την Ελλάδα και μείωση κόστους για πολίτες και επιχειρήσεις

Κρίσιμης προτεραιότητας έργο αποτελεί η ολοκλήρωση με ορίζοντα το 2030 των ακόλουθων ηλεκτρικών διασυνδέσεων ( Συνολική επένδυση € 2,2-3δις |  €1,2-1,5 δις εντός 4ετίας):

  1. της Κρήτης με την Αττική (μικρή και μεγάλη διασύνδεση)
  2. των μη-συνδεδεμένων Κυκλάδων με την ηπειρωτική Ελλάδα
  3. της Ικαρίας και της Σάμου με τις Κυκλάδες
  4. των Δωδεκανήσων με την Κρήτη
  5. της Ανατολικής Μακεδονίας με τα νησιά του Βορείου Αιγαίου
Οφέλη:
  • εξάλειψη του μεγαλύτερου κόστους για τις Υπηρεσίας Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) που επιβαρύνουν κάθε χρόνο τους καταναλωτές με 600-800 εκατομμύρια ευρώ.
  • ασφάλεια εφοδιασμού της νησιωτικής Ελλάδας και τόνωση της τουριστικής μας βιομηχανίας
  • ταχεία προσέλκυση επενδύσεων για την ανάπτυξη του δυναμικού ΑΠΕ (Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας) των νησιών μας

Προσέλκυση επενδύσεων και διείσδυση του φυσικού αερίου σε νοικοκυριά της ελληνικής περιφέρειας

  • Στήριξη διεθνών projects για αγωγούς και υποδομές φυσικού αερίου.
  • Επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου με όρους περιβαλλοντικής και οικονομικής βιωσιμότητας σε πόλεις που γειτνιάζουν με τον κεντρικό αγωγό.
  • Ανάπτυξη οικονομικά βιώσιμων συστημάτων Συμπιεσμένου Φυσικού Αερίου (CNG) και Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ) μικρής κλίμακας για τη διείσδυση φυσικού αερίου σε περιοχές που βρίσκονται σε μεγάλη απόσταση από τα υφιστάμενα και τα σχεδιαζόμενα συστήματα μεταφοράς όπως οι πόλεις της Δυτικής Ελλάδας και τα νησιά.
ependiseis ilektrismos
skoupidia

5. Υποδομές διαχείρισης απορριμμάτων

Φυλή : ένα σύστημα υγειονομικά επικίνδυνο, περιβαλλοντικά καταστροφικό και οικονομικά παράλογο

Το 2015, η απερχόμενη Περιφερειάρχης ακύρωσε την υπάρχουσα απόφαση χωροθέτησης, χωρίς μέχρι σήμερα να προκύψει καμία εναλλακτική, με αποτέλεσμα η διαδικασία να πρέπει να ξεκινήσει πάλι από την αρχή.

Έργα προτεραιότητας:
Έργο δυναμικότητας 500.000-750.000 τόνων για να μην πνιγεί η Αττική στα σκουπίδια

Πέρα από το χρόνο που απαιτείται για τη νέα χωροθέτηση στην Αττική, θα χρειαστούν τουλάχιστον 5-6 χρόνια με τις σημερινές χρονοβόρες διαδικασίες για την υλοποίησή του.

400- 650 εκατ.

Έργο δυναμικότητας 400.000 τόνων για τον Δυτικό Τομέα Κεντρικής Μακεδονίας

300-400 εκατ.

Ανάκτηση ενέργειας από απορρίμματα: ένα σημαντικό περιβαλλοντικό και οικονομικό στοίχημα

Στα σύγχρονα συστήματα διαχείρισης απορριμμάτων οι τεχνολογίες ενεργειακής αξιοποίησης είναι απαραίτητες, παράλληλα με την ανακύκλωση, για την επίτευξη των ευρωπαϊκών περιβαλλοντικών στόχων.

Πολύ κοντά μας στο Βελιγράδι
  • Ιούλιος 2015: Πολιτική απόφαση του δήμου
  • Ιούλιος 2017: Δεσμευτικές προσφορές
  • Σεπτέμβριος 2017: Επιλογή οριστικού αναδόχου
  • Άνοιξη 2019: Έναρξη κατασκευής

Λιγότερο από 4 χρόνια και η διαπραγμάτευση καινοτομίας μπορεί να περιορίσει περαιτέρω αυτή τη διάρκεια.

 
bus

6. Σταθμός ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα

Ευκαιρία αστικής ανάπλασης και αναβάθμιση της εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού

Οι σταθμοί Κηφισού και Λιοσίων, που εξυπηρετούν την Αθήνα, φιλοξενούν συνολικά 49 γραμμές και δέχονται έναν ημερήσιο φόρτο που κυμαίνεται από 24 – 44 χιλ. επιβάτες ή 12 εκατ. ετησίως.

  • Απαλλοτριώσεις από την Αττικό μετρό 18 στρεμμάτων.
  • Ενδεικτικός προϋπολογισμός 170-180 εκ. ευρώ.
  • Πρόκειται για ένα έργο που αποτελεί ευκαιρία γενικότερης αστικής ανάπλασης σε μια περιοχή που συσσωρεύονται πολλά προβλήματα (πρακτορεία φορτηγών, κλπ).
ktel
park

7. Ελληνικό

Ένα εμβληματικό αναπτυξιακό έργο, σύμβολο της νέας Ελλάδος

Άμεση έκδοση των απαιτούμενων διοικητικών πράξεων και επιτάχυνση των προβλεπόμενων διαδικασιών ώστε το Ελληνικό να γίνει το σύμβολο της νέας Ελλάδος.

Πρόκειται για ένα εμβληματικό έργο, που συμβολίζει τις τεράστιες δυνατότητες αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας και την μνημειώδη αναποτελεσματικότητα της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.

Ενώ έχουν παρέλθει 5 χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης το έργο ακόμα δεν έχει ξεκινήσει.

Με την ολοκλήρωση και λειτουργία της επένδυσης:

70.000

θέσεις εργασίας

1 εκατ.

τουρίστες σε ετήσια βάση

14 δις

τα έσοδα του δημοσίου από φόρους σε βάθος 25ετίας

+2,4% στο ΑΕΠ

της χώρας με την ολοκλήρωση και λειτουργία της επένδυσης

8. Το θριάσιο

Κομβική επένδυση που βάζει την Ελλάδα στο χάρτη των διεθνών συνδυασμένων μεταφορών

Ένα αναγκαίο έργο πού αποφασίστηκε και σχεδιάστηκε το 2014 επί κυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας. Και που η διαδικασία διαγωνισμού που ακολούθησε η σημερινή κυβέρνηση μετέτρεψε σε οικονομικό, χωροταξικό και ηθικό σκάνδαλο.

Χαρακτηριστικά, η τιμή πώλησης του δικαιώματος δόμησης για το Θριάσιο είναι 10,45 €/μ2, όταν κατά τον σημερινό Υπουργό και τότε πρόεδρο του Τ.Ε.Ε η τιμή πώλησης του αντίστοιχου δικαιώματος δόμησης για το Ελληνικό ήταν 30 φορές υψηλότερη (310 €/μ2).

Παρά την ψήφιση του κυρωτικού νόμου εκκρεμούν καταγγελίες στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Αν τελικά το έργο προχωρήσει, θα καταστεί αναγκαία η επαναδιαπραγμάτευση της σχετικής σύμβασης.

Το Θριάσιο αποτελεί κομβικό σημείο για τη χώρα από την άποψη των συνδυασμένων μεταφορών.

Επιπλέον, λόγω της θέσης του, των ειδικών όρων παραγωγής ενέργειας και διαχείρισης αποβλήτων και του ειδικού αδειοδοτικού καθεστώτος, μπορεί – με κατάλληλους χειρισμούς – να εξελιχθεί σε περιφερειακό πεδίο σύγκλισης περιβαλλοντικών πολιτικών και υποδομών.

marines limania

9. Λιμάνια και μαρίνες

Κόμβοι ζωτικής σημασίας για τη νησιωτική Ελλάδα, τον τουρισμό και το εμπόριο

Η κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ προχώρησαν πρόσφατα σε ένα μοντέλο υπό-παραχωρήσεων δραστηριοτήτων που αφήνει μεγάλες αμφιβολίες ως προς την αποτελεσματικότητα του.

Εδώ και 4 χρόνια δεν έχει σημειωθεί καμία πρόοδος στο θέμα των λιμανιών και παρουσιάζονται σημαντικές καθυστερήσεις από το ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση των μαρίνων με τρέχον ενδιαφέρον μόνο για την μαρίνα Αλίμου.

Είναι αναγκαίος ο άμεσος επανακαθορισμός της πολιτικής για τα λιμάνια και τις μαρίνες στην προοπτική της προσέλκυσης επενδύσεων που είναι αναγκαίες και για την τοπική ανάπτυξη και για τον τουρισμό.

Αξιοποίηση και στα υπόλοιπα λιμάνια, του πετυχημένου μοντέλου παραχώρησης που είχε προκρίνει η ΝΔ στον Πειραιά και την Θεσσαλονίκη.
aerodromia

10. Αεροδρόμια (και Υδατοδρόμια):

Υψηλής ποιότητας υπηρεσίες σε όλη την Ελλάδα

Υψηλής ποιότητας υπηρεσίες σε όλη την Ελλάδα

Οι 3 ομάδες των μικρών αεροδρομίων
  1. Υψηλή επιβατική κίνηση (άνω των 100.000 επιβατών ετησίως) Καλαμάτα, Χίος, Αλεξανδρούπολη, Αραξος, Κάρπαθος
  2. Μεσαία επιβατική κίνηση (30.000-100.000 επιβατών ετησίως)
    Λήμνος, Ιωάννινα, Μήλος, Νάξος, Πάρος, Ικαρία, Κύθηρα
  3. Χαμηλή επιβατική κίνηση (κάτω των 30.000 επιβατών ετησίως) Λέρος, Σητεία, Ν. Αγχίαλος, Κάλυμνος, Σκύρος, Σύρος, Αστυπάλαια, Καστελλόριζο, Καστοριά, Κάσος, Κοζάνη
Μικρά αεροδρόμια

Σήμερα δεν υπάρχει καμία σοβαρή προσπάθεια αξιοποίησης των μικρών αεροδρομίων. Επιπλέον υπάρχει ασάφεια ως προς τον επισπεύδοντα (ΥΠΑ, ΤΑΙΠΕΔ, ΥΜΕ)

Τα χαρακτηριστικά τους δεν επιτρέπουν το ίδιο μοντέλο αξιοποίησης με την προηγούμενη παραχώρηση.

Η ένταξη τους σε ενιαία εταιρεία που θα αναζητήσει στρατηγικό επενδυτή – όπως προέβλεπε ο νόμος του 2013 που τροποποιήθηκε από την σημερινή κυβέρνηση – είναι μια από τις προοπτικές που πρέπει να διερευνηθεί άμεσα.

 

Υδατοδρόμια

Επικαιροποίηση του νομοθετικού πλαισίου προκειμένου να αναθεωρηθούν γραφειοκρατικές και αναποτελεσματικές διατάξεις που εμποδίζουν την ανάπτυξή τους.

computer

Ψηφιακές υποδομές

Ανάπτυξη δικτύων νέας γενιάς υψηλών ταχυτήτων στο σύνολο της χώρας

Υποχρεωτική πρόβλεψη σε όλα τα έργα δικτύων (οδικά, σιδηροδρομικά κ.α.) για ψηφιακή υποδομή και ψηφιακές υπηρεσίες.

Χωρίς οπτικές επικοινωνίες, κινητές επικοινωνίες 5ης γενιάς και σύγχρονες δορυφορικές συνδέσεις πλήττονται οι παραγωγικοί μας τομείς όπως η γεωργία, η αλιεία, ο τουρισμός και το σύνολο της οικονομίας. Η απουσία ισχυρών εργαλείων τηλεπικοινωνιών και πληροφορικής υπονομεύει μεταξύ άλλων και τη λεγόμενη «Έξυπνη Εξειδίκευση» των περιφερειών.

Το Σχέδιο Ψηφιακών Υποδομών διαπερνά οριζόντια το σύνολο των υποδομών και της αναπτυξιακής προσπάθειας της χώρας.

Άλλα έργα που βαλτώνουν από τις καθυστερήσεις της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ

Οδικά Έργα Εκτιμώμενο Κόστος

(σε εκατ. €)

Αμβρακία οδός (προς Βόνιτσα και Άκτιο) 140-160
Υποθαλάσσια Λευκάδος 130-150
Καρπενήσι – Αγρίνιο 200-300
Παράκαμψη Χαλκίδας (Νέα Λάμψακος – Ψαχνά) 180
Οδικό δίκτυο Ευβοίας 140-160
Επέκταση Α.Ο. προς Λαύριο 120-130
Επέκταση Α.Ο. προς Ραφήνα 90-100
Πύργος – Τσακώνα 600-650
Πτολεμαΐδα – Φλώρινα 120-130
Σέρρες Δράμα 120-130

 

Έργα μετρό
Επέκταση γραμμής 2: Ανθούπολη – Ίλιον – Ζεφύρι
Νέα γραμμή 5: Άνω Λιόσια – Βύρωνας – Ηλιούπολη
Έργα λιμένων
Ανάπτυξη Λιμένα Λαυρίου

(Προϋπολογισμός: €60εκ.)

Περιβαλλοντικά έργα
Αντιπλημμυρικά έργα σε Μάνδρα,

Χανιά.

Πηγές Χρηματοδότησης

Οι ανάγκες χρηματοδότησης άμεσου ορίζοντα (4 – 6 χρόνια), είναι της τάξης των € 10 – 12 δις.

Οι απαραίτητοι πόροι θα αντληθούν ως εξής:

€ 3 – 4 δις από το επόμενο ΕΣΠΑ (απευθείας πόροι για υποδομές).

€ 2 – 3,6 δις από την αύξηση της συμμετοχής του ιδιωτικού τομέα (από το 10-15% σήμερα στο 20-30% συνολικά). Ταυτόχρονα, τα έργα που εξασφαλίζουν μεγαλύτερη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα θα στηριχθούν μέσω του INVESTEU (ΕΤΕΠ + εθνικές αναπτυξιακές τράπεζες) με φτηνή χρηματοδότηση υπό μορφή δανείων, είτε στα κράτη μέλη, είτε στους συμμετέχοντες ιδιώτες.

€ 2,4 – 4,5 δις από την τραπεζική δανειοδότηση, μειώνοντας έτσι το ποσοστό δανειοδότησης του δημοσίου, από 45% που είναι σήμερα, μεσοσταθμικά στο 28%.

€ 1 δις από το οικονομικό νοικοκύρεμα των δημοσίων επιχειρήσεων δικτύων και υποδομών.

€ 1,5 – 2 δις από την ανανέωση παραχωρήσεων που βρίσκονται σε τελική φάση ή σε διαδικασία διαγωνισμού (Αττική οδός και Εγνατία) και θα διοχετευτούν σε άλλα έργα σε ολόκληρη την επικράτεια.